Altaposten hadde 20.11. en sak med tittelen «To samband legges til ordningen med gratis ferger, men brukerne må likevel betale.» Det er feil både i overskriften og i artikkelen.
Dagens hurtigbåtsamband i Altafjorden (rute 310) er ikke omfattet av ordningen med gratis ferger. Det er ikke definert som et fergesamband, men som bilførende hurtigbåt. Gledelig nok har det vært en økning i antall kjøretøy i sambandet, slik at beregnet ÅDT (årsdøgntrafikk) er bikket over 10. Statens tilskudds nøkkel som nå er endret, gjør at samband med mer enn 10 ÅDT kommer gunstig ut.
Ordningen med gratis ferger skal sikre at de som fyller kriteriene for gratis ferger faktisk får det. I Rogaland ble det vurdert å starte med billettering på gratis ferger, fordi man erfarte at kapasiteten ble sprengt på grunn av økt turisttrafikk. Fastboende ble stående igjen mens tyske bobilturister fikk plass. Departementet varslet at tilskuddet til gratis ferger ville bli inndratt dersom Rogaland innførte billettering. Forslaget ble da skrotet. Også i Finnmark har det vært tema å vurdere billettering på gratis fergesamband, for å bedre kapasiteten. Men hovedutvalget for samferdsel vedtok i møte 10. oktober i år enstemmig å avvise dette. Gratis ferger i Finnmark skal fortsatt være gratis. Men at noen kystsamfunn opplever gratis ferger som et problem og ikke som en hjelp er forståelig. Når de fastboende og næringslivet blir stående igjen på kaia fordi turistene har fylt ferga, så er det en uheldig konsekvens av ordningen med gratis ferger. Man burde laget et system der turistene ble billettert mens de lokale reiste gratis. Etter det vi kjenner til er dette ikke gjennomførbart, og kanskje heller ikke lovlig. Odd Erling Mikalsen Leder av hovedutvalget for samferdsel
Finnmark fylkeskommune