Simone Olsen (23) forteller om hektiske dager som Foodora-bud. Dermed er det å være matbud en fordel om man liker å kjøre bil. Foto: Martine Arnesen

Pangstart for Foodora i Alta –⁠ har allerede kjørt ut over 2000 bestillinger: –⁠ Det tok helt av

Mens Wolt har startproblemer, har konkurrenten Foodora kommet godt i gang i Nordlysbyen. Simone Olsen (23) jobber som bud og stortrives med sin nye tilværelse.


23-åringen er en av de første Foodora-budene i Alta. Hun har snart vært en måned i jobben og forteller at hun trives veldig godt.

Ifølge Olsen var jobbsøknaden veldig spontan. Hun hadde nemlig nattskiftjobb da annonsen om at selskapet søkte bud plutselig dukket opp på telefonen.

– Det var ikke i planene mine i det hele tatt. Jeg føler det passer meg som hånd i hanske fordi jeg er veldig glad i å kjøre bil, sier hun.

Simone får det ganske travelt under middagstidene. Her henter hun mat på Aranya. Foto: Martine Arnesen

Merker 

Foodora er et av verdens største leveringskjeder for restaurantmat. Selskapet etablerte seg i Nordlysbyen for drøyt fire uker siden.

Så langt har de rosa budene allerede kjørt ut godt over 2000 bestillinger.

– Det tok rett og slett helt av. Det er nok fordi Alta ikke har hatt et slikt tilbud før. Jeg trodde ikke det skulle gå så godt som det faktisk gjorde og fortsatt gjør.

Hun legger til at de er 17 Foodora-sjåfører i Alta per dags dato, og at resultatene de har oppnådd ville vært umulig uten den fantastiske gjengen med kollegaer hun har.

– Vi er en god og sammensveiset gjeng som allerede teller. Alle har ulike bakgrunner fra arbeidslivet, noe som gjør oss enda bedre i den jobben vi gjør. Vi prøver å være en inkluderende gjeng i et sterkt konkurransepreget yrke, og kommer det en ny inn har det ikke tatt lang tid før han eller hun er godt med i gruppen. 

Alle Foodora-budene bruker sine egne private biler, logoen festes med magnet, slik at de kan ta det av og på alt ettersom om de er på jobb eller ikke. Foto: Martine Arnesen

Trives godt

Simone stortrives i den nye jobben sin. Hun setter stor pris på det gode arbeidsmiljøet.

– Vi har en god dialog med hverandre og jeg tror at grunnen til suksessen er at alle ansatte har et ønske og en ambisjon om at Foodora skal lykkes her i Alta, smiler Olsen.

Hun forteller med stor entusiasme om hvordan hverdagen som bud er:

– Det har vært ganske mye rush de første ukene. De få minuttene og timene det ikke er så mye kjøring bruker vi alle og stå samlet et sted for å prate og fortelle om dagen og legge litt planer. Det er veldig koselig å være så tett med kollegaene mine, sier hun og fortsetter:

– Foodora gir mye matglede i gjør at vi kommer til mange nye kriker og kroker i byen. Jeg legger merke til selv at det sprudler med masse nye farger her når jeg leverer maten til kunder. Det er alltid så gøy å komme hjem til noen og bli møtt med så mange smil og fine tilbakemeldinger. Spesielt koselig er det når foreldre har med barna og åpner døren. Det beste er å se gleden til barna når jeg kommer med det de har bestilt og gir det til de selv.

Kronstadposten fikk være med på den lengste strekningen Simone har kjørt som bud. Foto: Martine Arnesen

Ungdommer utnytter til sin fordel

Olsen forteller at de har opparbeidet seg en stor kundegruppe i Alta med både yngre og eldre.

Budene gjør sitt beste for å dekke behovene til kundene.

– Vi tilbyr maten levert på døren der vi banker på eller rett og slett noen ganger har kontaktløs levering. Appen er enkel og lett å bruke. Når du bestiller mat kan du finne et kommentarfelt å skrive det du måtte ønske som budet ditt skal vite. Husk at jo mer detaljert din ordre er, jo lettere er det for sjåføren å finne fram, opplyser Simone.

Og skyter inn til slutt:

– Ungdommene nyter også godt av tilbudet vårt. Det har hendt noen ganger at vi har levert til Alta videregående skole, hvor det går mest i drikkevarer. De skriver i kommentarfeltet hvilket klasserom de har slik at vi kan finne fram. Men å lete fram klasserom kan være litt tungvint, og ikke så bra i forhold til tidsbruk i en ellers hektisk hverdag. Så vi oppfordrer ungdommene til å bare komme ut å hente bestillingen selv.

 

 

Debatt