Nå koster kaia 350 millioner: –⁠ Rask oppstart av prosjektet krever statlige tilskudd

Uten finansministeren på laget blir det vanskelig å starte byggingen av ny flerbrukskai.


(iFinnmark) Reiselivet i Alta drømmer om ny og lengre kai, slik at trafikken av cruisebåter kan vokse de neste årene. I 2025 er det annonsert 42 ulike cruiseanløp, og det kommer til å bli trangt i Bukta, der det er to kaier som skal betjene alle cruisebåtene, samt all annen trafikk av større båter til havna. Fasilitetene rundt de to kaiene er dårlig egnet for å håndtere tusenvis av turister.

En slik ny flerbrukskai, populært kalt «cruisekaia», er tenkt bygd i forlengelsen av marinekaia i Bukta.

I 2020 stipulerte man at et slikt kaianlegg med oppstilling for busser og anlegg for landstrøm ville koste 250 millioner.

Nylig ble prisstigningen de siste fire årene lagt inn i beregningen. Og nå er prisen vokst til hele 350 millioner kroner.

I Alta kommunes relativt offensive investeringsbudsjett for de neste fire årene er anlegget inne først fra 2027, og da med en oppstartsbevilgning på 5 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

NØDHAVN: Hurtigruten bruker marinekaia titt og ofte, spesielt når det er uvær på kysten. Det er denne kaia som skal bli ny cruisekai.

Bruker Forsvarets behov som argument

Kommunedirektør Oddvar Konst er klar på at dette ikke er mulig å finansiere av kommunen alene. I et brev til Finansdepartementet skriver Konst:

For Alta kommune er dette et betydelig økonomisk løft, som prioriteres opp mot nødvendige behov innen helse og oppvekst. Dersom Alta kommune skal kunne forsere prosjektet og starte en bygging så raskt som mulig, vil prosjektet kreve statlige tilskudd.

En delegasjon fra Alta kommune besøkte Finansdepartementet 6. august, og fikk da møte finansminister Trygve Slagsvold Vedum og statssekretær Lars Erik Bartnes.

I møtet ble blant annet kommunens prosjekt med utvikling av en ny flerbrukshavn drøftet. Herunder havnas betydning for robusthet for totalforsvaret, samfunnssikkerhet og beredskap og logistikkløsninger i regionen.

Konst skriver i sin oppsummering til Vedum at Alta kommune opplever at alle involverte forsvarsgrener og sentrale statlig aktører etterspør denne løsningen, men at ingen vil eller kan bidra innenfor sine egne budsjetter.

– Behovet for et forbedret tilbud i Alta ble synlig under øvelsen Nordic Response vinteren 2024, og er ytterligere aktualisert med nye NATO-medlemskap for våre nordiske naboer. En funksjonell havneløsning og tilknytningen til E6 og E45 til Finland underbygger ytterligere dette behovet, slår Konst fast.

Han peker på at den geopolitiske situasjonen viser nødvendigheten av nasjonalstatens tilstedeværelse i nord.

Artikkelen fortsetter under tegningen.

DIGERT PROSJEKT: Å bygge lengre kai og oppstillingsplass for busser, samt knytte alt til landstrøm, er kostnadsberegnet til 350 millioner kroner. Tegning: Rambøll

Ønsker seg 150 millioner

– Prosjektet med flerbrukskai i Alta vil være en betydelig forbedring av kapasiteten for landing av materiell i Finnmark, og er prosjektert med landstrømanlegg som også har fått støtte fra ENOVA under forutsetning av oppstart i 2025, påpeker Konst.

Med bakgrunn i den siste prisberegningen, klargjør Konst i brevet til Vedum hvor mye Alta kommune ønsker at Staten bidrar med.

– Vi foreslår et statlig tilskudd på 150 millioner kroner, enten som engangssum eller 50 millioner hvert år i tre år fra 2025. Alta kommune kan framskynde prosjektet i sin økonomiplan under forutsetning av statlig medfinansiering, opplyser Konst til Vedum.

Til iFinnmark sier Konst at han ennå ikke har fått noe svar fra Finansdepartementet, men håper å få tilbakemelding i god tid før 2025-budsjettet skal spikres.

– Hvis vi får statlig tilskudd til prosjektet så vil jeg foreslå for kommunestyret at vi framskynder vår investering, med start neste år, sier Konst.

ENOVA har lovt en støtte på 13 millioner kroner til landstrømanlegget, men dette tilskuddet forutsetter oppstart før 2026.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

VIKTIG FOR REISELIVET: Alta kommune ønsker å doble lengden på marinekaia og i tillegg bygge en svær oppstillingsplass for busser innerst i Bukta. Det koster flere hundre millioner. Foto: Oddgeir Isaksen

Gigantisk buffer

Inni den voldsomme prisøkningen de siste fire årene ligger en solid post med «diverse». Denne posten er på 80 millioner kroner, og inneholder etablering, drift og nedrigg av byggeplassen, forundersøkelser, rådgiverhonorar og uforutsette utgifter. Den siste posten er på 25 % av anleggsarbeidene, eller 49 millioner kroner.

– Det er en voldsom buffer i dette regnestykket?
– Ja, men det hefter stor usikkerhet til kostnadene ved utbygging av kaiområder, og det er bedre å beregne for mye enn for lite, fastslår kommunedirektør Konst.

 

Debatt