(iFinnmark) Bakgrunnen for høringa er at Samferdselsdepartementet har igangsatt arbeidet med forberedelser til ny konkurranse om drift av kystruta etter 2030. Transportbehov og det miljøfaglige er blant det som skal utredes. I dag er det to selskap som seiler på de 34 havnene i Norge, hvorav 11 er i Finnmark.
Fylkesordfører i Finnmark Hans-Jacob Bønå forteller om hva de nå sender inn som høringsinnspill til departementet:
– Vi har vært nødt til å se på situasjonen sånn som den foreligger, i dag får ikke skoleelever som ikke er fylt 16 år reise alene på hurtigruta og sånn kan vi ikke ha det. Det er helt klart en svakhet, sier han.
Det er hovedsakelig disse tre punktene som nå er sendt inn til høringsprosessen hos departementet:
- Skoleelever må kunne bruke Kystruta til skolesteder.
- Alta må vurderes inn som nytt anløpssted.
- Vadsø må få avgang både på nordgående og sørgående ruteplan.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Fylkesordfører Bønå forteller at man kan slippe en 15-åring på en buss eller et fly med en lapp at man reiser alene, men det som er kystens «tog» skal man altså ikke få lov til å reise alene på om man er under 16 år. Hvis man har bursdag seint på året og begynner på skole kan man altså ikke benytte kystruta fra hjemplassen til skolestedet.
– Dette blir veldig feil, det er derfor det har kommet et forslag om at vi skal justere dette og det ble vedtatt, sier han.
Det var tirsdag 17. september at fylkesutvalget behandlet disse sakene.
I 2017 utlyste Samferdselsdepartementet en konkurranse om leveranse av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for perioden 2021-2030, det var da Havila Kystruten AS og Hurtigruten Coastal AS som vant sammen for over 7 år siden.
Avtalene som ble inngått tilbake i 2017 var for perioden 2021–2030 med en opsjon om å forlenge avtalen med ett år. Den totale kontraktsummen ble på ca. 788 millioner kroner i året.
Viktig for Finnmarks befolkning
– Ellers har vi presisert i forhold til det som sto i forsalget til vedtaket om hva vi legger i kriteriene omkring det som går på plass om bord å båtene der. Det gjelder biloppstillingsplasser og godsplasser, vi har forsterket det så det ikke er til å misforstå når man mottar høringsinnspillet i departementet, sier Bønå.
Han forteller at høringsprosessen pågår i departementet nå og at det er en handlingsprosess som etter hvert kommer ut av den. Så er det vel en anbudsrunde med utlysning etter hvert som resulterer i disse kriteriene som har pekt seg ut i innspillingene departementet har mottatt.
– Det er derfor det er viktig i en høringsprosess at man får på plass de tingene som er avgjørende og viktig for Finnmarks befolkning, sier han.
Anløp til Alta og stopp på vei sørover fra Kirkenes
De to andre punktene som er sendt på høring fra Fylkesutvalget er et mulig anløp til Alta og sørgående avganger til Vadsø fra Kirkenes. I dag går kystruten fra Bergen til Kirkenes og stopper på ulike steder langs kysten som du kan se på illustrasjonen over. Alta er per dags dato ikke et av disse stoppestedene.
– Vi skal forsøke å få Alta inn i kystruten, sier Odd Erling Mikalsen som er en del av fylkesutvalget i Finnmark og leder av samferdselsutvalget.
– Samtidig har det vært viktig for oss å presisere i høringsinnspillet at endringer ikke må gå på bekostning av noen av de andre anløpsstedene kystruten har i dag eller at liggetiden blir redusert ved havn, sier han.
Mikalsen forteller at anløpet til Alta vil forlenge kystruten med 5 timer hver vei. Dette er jo viktig å vite for da blir seilingstiden lengre for hel kystruta.
– Vi har tenkt at Alta kommune har levert et høringsinnspill til oss der de ønsker anløp fra kystruta. Noe vi ønsker å imøtekomme, sier han.