I vinter så Tommy Berg seg lei av dyre priser på parkering i Alta sentrum.
Dermed tok Berg et valg få altaværinger har tatt før ham: Han satte seg på bussen til og fra jobb hver dag og lot bilen stå igjen hjemme.
– I februar begynte jeg å sjekke bussrutene fra Saga og opp til sentrum. Det viste seg at bussen går hvert kvarter om morgenen. Jeg prøvde det i 14 dager og fant ut at det går like raskt som å ta bilen. Siden har det blitt buss på meg, forteller Berg til Kronstadposten.
Flere fordeler enn ulemper
Vi møter 44-åringen på bussen hjem fra en travel arbeidsdag i DNB. Berg forteller at han ser langt flere fordeler enn ulemper med sin nye hverdag som busspassasjer.
Og finansrådgiveren merker det spesielt på lommeboka.
– Nå koster det meg 20 kroner hver dag å komme meg til og fra jobb. Jeg har redusert dieselforbruket ekstremt og slipper å betale den dyre parkeringsavgiften på sentrum. Vi har spart et par tusen på dette.
– I tillegg har fruen også begynt å ta buss nå, så nå har vi spart mye alle sammen. Hun har ikke fylt tanken på hennes lille Peugeot siden mai. Det er også veldig fint å kunne ta bussen opp til sentrum for å se fotball på Overtid. Da kan jeg ta en øl uten at jeg må la bilen stå igjen, tilføyer Berg.
Han ser også flere oppsider ved å ta bussen om vinteren:
– Du slipper stresset med å skrape bilen, vente på at den skal bli varm og sitte kald i bilen og hele den pakka på morgenen midt på vinteren. I tillegg slipper du å måtte lete etter parkering og du ergrer deg ikke like mye over køen om morgenen.
Han tror mange ikke har fått med seg at busstilbudet i Alta har blitt bedre de siste årene.
– Nå går bussen helt opp til boligfeltene i Saga og via sentrum og til Hjemmeluft. I tillegg er det positivt at bussen fra Kaiskuru nå går over Aronnes. Selvfølgelig skulle tilbudet vært bedre på steder som Eiby og Tverrelvdalen. Nå har vi startet på noe bra, og så håper jeg det blir enda bedre med tida.
Litt tabu
Berg forteller at det ikke bare har vært positive reaksjoner etter hans bråe overgang fra bilist til busspassasjer til og fra jobb.
For mange kan det nesten være litt tabu å ta buss i Alta, tror Berg.
– Mange tar meg til side og spør litt forsiktig om det går bra med meg eller om jeg har mistet lappen, ler han.
Og forsikrer alle bekymrede altaværinger:
– Jeg har ikke mistet lappen, kan jeg understreke – og har ennå bil.
– Hvordan skal man få flere i Alta til å bruke bussen i hverdagen?
– Sentralt i Alta er tilbudet veldig bra. Jeg tror det handler om å bare hoppe på bussen og prøve. Last ned tids-appen som viser når og hvor bussene går. Det er ikke bare ringbussen som går lenger, nå går det buss både til Øvre Alta, Skaialuft og Eiby. Det er mange gode alternativer, påpeker Berg.
– Flere velger bussen
Busstilbudet i Alta har forbedret seg drastisk de siste årene, mener folkehelsekoordinator i Alta kommune, Gjermund Abrahamsen Wik.
Blant de positive endringene er at de nye bybussene både går via Aronnes og buktabakken, og at bussen nå går helt opp til Aspemyra i Saga og ikke stopper ved infoskiltet på E6.
Han håper og tror flere vil gjøre som Tommy Berg, og velge kollektiv foran bilen fremover. Allerede ser man en økning i antall busspassasjerer i Alta.
– Absolutt. Det er blitt flere og flere som velger bussen. Potensialet er fortsatt der. Busstilbudet henger sammen med tilgangen til parkering. Da velger man oftest komforten foran kollektive tilbud.
På de nye bussene har fylkeskommunen satt inn tellere som registrerer hvor og når passasjerene går av og på. Wik sier at Alta kommune jobber med å få stoppene enda nærmere husene til folk.
Det kan være nøkkelen til at flere blir bussbrukere, mener han.
– Vi skal inn på Hjemmeluftmyra med et stopp, sånn at bussen blir å snu med stien som går opp til Gakorivannet. Der er det ca. 600-700 meter til stoppet som nå er ved E6. Det gjør at folk kan for eksempel kan ta bussen til og fra butikken. Vi ser også på muligheten med å gjøre noe med prisene for å gjøre bussen mer attraktiv for folk.
Les også: