Slik midtrabatten først ble planlagt plassert ville veien ha blitt innsnevret betraktelig, noe som ville ført til at lastebilene ikke kunne klare svingen ut av krysset.
– Midtrabatten kommer til å blokkere all logistikk, og vil være helt krise for oss. Bare vi i Jaro kjører 20 lastebiler ut fra fabrikken hver eneste dag, uten å telle de som kommer inn, sier daglig leder i Jaro, Ole Marius Thomassen. Han legger til at de også har en god del spesialtransport som behøver større avstander til andre bilder. – Vi blir å slite kraftig, og risikerer at vi faktisk ikke får kjørt ut. Bilene våre kommer til å bli ødelagt i forsøket. Artikkelen fortsetter under bildet.Vil endre på planene
Men Jaros daglig leders fortvilelse, blir nå hørt. Dette på grunn av at flere har reagert på den planlagte midtrabatten. Daglig leder i Alta Lastebilsentral og fylkesleder i Norges Lastebilforbund, Pål Edvin Joakim Olsen, har også sin bedrift plassert på Aronneskjosen.– Vi har blitt enig om at det skal endres litt på planene slik at vi får en alminnelig løsning. Midtrabatten kommer, men i et mye mindre format. Det er viktig at vi har gode trafikksikkerhetstiltak og en midtrabatt vil gjøre at personbiler og myke trafikanter ikke kommer så nært på tungtransporten, sier han og legger til; – Samtidig er det viktig å tenke på alle bedriftene, som for eksempel Jaro, som har mye forskjellig transport. Men her synes jeg fylkeskommunen har hatt en rask reaksjon på problemstillingen, sier Olsen.