Irene Ojala i Pasientfokus. Foto: Terje Pedersen / NTB

Ojala utfordrer forsvars­ministeren: –⁠ Er vedlikeholdet av Vardø-radaren tilpasset dagens sikkerhetssituasjon?

Irene Ojala fra Pasientfokus (PF) stiller spørsmål ved hvorvidt det planlagte vedlikeholdsregimet for Luftforsvarets nye radar i Vardø er tilstrekkelig i lys av dagens sikkerhetssituasjon.


I et skriftlig spørsmål til forsvarsminister Bjørn Arild Gram viser hun til at radaren, som skal være avgjørende for Norges og NATOs overvåkning av russisk militærflyaktivitet, ikke vil ha egne vedlikeholdsteknikere på stedet. I stedet skal vedlikeholdet håndteres av personell ved Luftforsvarets stasjon i Sørreisa i Troms, over 870 kilometer unna.

Ojala viser til Stortingets vedtak fra juni 2019, hvor det ble besluttet å investere milliarder i nye radarer for å styrke overvåkningen av norsk luftrom.

– Det var opprinnelig tenkt å bygge åtte radarer, men nå skal det bygges 11 nye radaranlegg. Dagens radaranlegg i Vardø er fra 50-tallet. Luftforsvarets radar er i dag lokalisert på Vardøya. Den nye skal bygges på fastlandet i Vardø kommune.
Med sin nærhet til Russland, er Vardø-radaren den første av Luftforsvarets radarer som «ser» russisk militærflyaktivitet.

Ifølge Ojala har forsvarsminister Gram uttalt at de nye radarene, produsert av den amerikanske våpenprodusenten Lockheed Martin, med en kostnad på rundt en milliard kroner per enhet, vil styrke Norges forsvarsevne og fungere som NATOs øyne i nord.

– Teknologien gjør det mulig å styre radaranleggene fra ett sted.
Det er Luftforsvarets stasjon i Sørreisa som har rollen som kontroll og varslingssenter for radaranleggene. Siden radaranleggene er automatisert, og at vedlikeholdet skal sentraliseres, blir radaren i blant annet Vardø ubemannet i det daglige.

Tap av arbeidsplasser og lokal bekymring

Ordfører i Vardø, Tor-Erik Labahå (Sp), deler Ojalas bekymringer og peker spesielt på de negative konsekvensene for lokalsamfunnet. Tapet av seks arbeidsplasser, som i dag er knyttet til den gamle radaren, står i kontrast til forsvarsministerens tidligere uttalelser om viktigheten av å styrke bosetningen i Øst-Finnmark som en del av Norges beredskap.

Labahå frykter at disse arbeidsplassene vil forsvinne uten at saken får nødvendig oppmerksomhet fra forsvarsministeren. Han er også kritisk til vedlikeholdsregimet for den nye radaren.

– Dette er et konsept som kan fungere i en verden preget av «dyp fred»', men ikke i dagens urolige situasjon, sier Labahå, som har 22 års erfaring fra Forsvaret i Vardø.

Han advarer om at feil ved radaranlegget kan føre til lengre perioder med driftsstans, noe som kan forkorte radarens levetid fordi forebyggende vedlikehold ikke vil kunne utføres daglig.

– Det er jo kortere å kjøre fra Stavanger til Oslo via Bergen enn fra Sørreisa til Vardø,» sier han, og illustrerer dermed utfordringen ved avstanden mellom vedlikeholdsbasen og radaren i Vardø.

Forsvarsminister Bjørn Arild Gram har ennå ikke gitt svar på Ojalas spørsmål.

 

Debatt