Dette er et høringssvar fra Næringsarena Nord. Vi er et samarbeidsorgan som består av 14 næringsforeninger fra hele Nord-Norge og representerer 7000 bedrifter. Vi er ikke blant de som er invitert til å gi innspill i saken. Siden konsekvensene for Nord-Norge kan bli store, ønsker vi likevel å benytte muligheten til å besvare regjeringens høring knyttet til endringer i allmenngjøringsloven og sektorlovgivning med hensyn til skipsfart. Intensjonen i lovforslaget om å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv, beskytte arbeidstakerne, hindre sosial dumping og motvirke lavlønnskonkurranse er god, og støttes av oss. Samtidig har vi vanskelig for å se at endringene ivaretar disse intensjonene på en tilstrekkelig god måte, og vurderer risikoen for en betydelig nedside som langt større enn potensialet for å oppnå ønskede mål. Lovforslaget vil kunne få store negative konsekvenser, som etter vår vurdering rammer Nord-Norge spesielt. Når man må forholde seg til norske lønns- og arbeidsbetingelser etter å hatt en samlet seilingstid i norske farvann på over 50% av tiden vil konsekvensen være at cruisebåtene stopper eksempelvis i Ålesund. Seiler de lengere nord vil det nye lovforslaget slå inn. Dette lovforslaget vil ramme Nord-Norge hardt slik det nå foreligger. Cruiseturismen utgjør en betydelig del av verdiskapningen i reiselivet og annet næringsliv. Cruiseanløpene fordeler seg over hele året, og er således svært viktig for å skape helårlige arbeidsplasser innenfor en reiselivsnæring som tidligere har vært mer sesongavhengig. Leverandører av opplevelser, mat og tjenester til turister og rederier risikerer at livsgrunnlaget forsvinner med et pennestrøk. Dette kan ha alvorlige konsekvenser for deres inntekter, med ingen umiddelbar eller langsiktig løsning for å kompensere for tapet. Resultatet kan være nedskalering eller i verste fall permanent nedleggelse av bedrifter, noe som vil føre til tap av arbeidsplasser i mange små kystsamfunn. Dette er naturligvis stikk i strid med målsettingen om å skape trygge, norske arbeidsplasser, og er en dramatisk konsekvens som Næringsarena Nord ikke på noen måte kan akseptere. Når lovforslaget vurderes, er det avgjørende å ta hensyn til disse konsekvensene. Selv om vi støtter intensjonen om å sikre rettferdige lønnsvilkår for sjøfolk, må vi også beskytte de små bedriftene som utgjør livsnerven i våre kystsamfunn. Det er nødvendig å finne en balanse som sikrer rettferdige lønnsvilkår til sjøs, samtidig som vi opprettholder et levedyktig næringsliv på land. Frykten for de negative konsekvensene understøttes av Holmefjordutvalgets rapport, som i stor grad danner grunnlaget for lovforslaget, hvor det står: «Utvalget mener samtidig at skip i internasjonal cruisevirksomhet som anløper norsk havn ikke bør omfattes av et slikt krav [om norske lønns- og arbeidsvilkår]. En stor landbasert turistnæring er bygget opp rundt internasjonal cruisetrafikk, og det vil kunne ha betydelig negative konsekvenser om internasjonale cruiserederier legger om sine anløp». Dersom Norge som destinasjon blir mindre attraktiv vil det kunne medføre at de få norske arbeidstakerne om bord på fartøyene taper konkurransekraft, da deres største fortrinn er kjennskap til og erfaring fra norskekysten. Det er videre mer sannsynlig at rederiene lar utenlandske ansatte seile med høyere lønn i perioden skipet er i Norge enn at de tilsetter flere norske arbeidstakere. For norske sjøfolk, som tilsynelatende er tenkt ivaretatt gjennom forslaget, vil nettoresultatet med stor sannsynlighet være negativt. Næringsarena Nord er overrasket over forslagets manglende utredninger knyttet til miljøperspektivet. Mange havner i nord har i samarbeid med andre cruisrederier arbeidet med seilingsruter som er tilpasset «slow steaming». Dette er et tiltak som reduserer utslipp fra skip under fart, og gjør det mulig å inkludere flere nærliggende destinasjoner. Slik lovforslaget er utformet kan det motarbeide «slow steaming», slik at både miljøet og destinasjonene påvirkes negativt.
Kjetil Kristensen
Direktør Alta Næringsforening