Vi fikk kaffen i halsen i dag morges da vi åpnet Altaposten og leste i Alta FrP sitt leserinnlegg at en kombibåt til Årøya ikke er «…noe gunstig løsning for det øvrige sambandet i Altafjorden». Hvor er dekningen for denne påstanden spør vi? Dette rutetilbudet berører ikke bare Årøya, det berører også Rognsund-området. Vi i Rognsund-området har en annen tilnærming til ruteproble-matikken enn befolkningen på Årøya. De har allerede i dag flere daglige avganger med bilførende hurtigbåt. I dagens rutetilbud har vi ikke mulighet til en gang å få en elektriker eller rørlegger med servicebil utover og tilbake til Alta samme dag. Bilen kan komme på onsdag kveld og vil da ikke komme seg tilbake til fastlandet før fredag kveld, hvis det da er plass om bord. Dagens rutetilbud i Rognsund for gods og biltransport innebærer at onsdag kveld, fredag kveld og søndag kveld kan man reise til eller fra Alta.Dette innebærer at de gangene biler ikke får plass om bord, må de vente flere dager før neste sjanse byr seg. Siden vi ikke kan reise frem og tilbake med bil samme dag, må vi med dagens kollektivtilbud minimum ha to biler – en på fastlandet og en på øya. De dagene vi har anløp av passasjerbåt til Storekorsnes, må vi passere den rasutsatte Skillefjorden. Forslaget samferdselsutvalget kommer med vil si at vi vil spare kostnaden ved å ha en ekstra bil. Altafjorden strekker seg lengre enn til Årøya. Det bor faktisk en betydelig mengde folk ute i Rognsund – rundt regnet fire ganger så mange som på Årøya. I tillegg er det veldig mange som har feriebolig her som kommer både sommer og vinter. Vi har også bønder og andre viktige næringer slik som oppdrett, reiseliv, fiskere, reindriftsutøvere og flere små og store aktører med behov for transport. Alta kraftlag sitt kraftverk på Hakkstabben har også behov for ettersyn. Båretransport foregår nå på en verdig måte med bårebil, ikke som tidligere når kista ble stroppetfast på en 15-fots Buster og lempet på kai. Vi ser ikke problemet med å måtte rygge om bord på båten. Tungtransportsjåfører er vel blant landets beste sjåfører og har stort sett ikke noen problemer med å manøvrere seg om bord. Selvfølgelig er det en og annen som sliter litt med å måtte rygge bil og henger om bord, men dette er ikke en stor nok ulempe til å avskrive en kombibåt som løsning. I tillegg får man kjempegod hjelp av mannskapet som dirigerer bilene trygt på plass. I leserinnlegget påstås det at fergen kan brukes som beredskap i Altafjorden. Vi kan ikke se hvordan den skal kunne være beredskap for oss her ute i Rognsund.
M/S Årøy slipper av biler på Altneset kombikai. Foto: Privat
–⁠ Består Altafjorden kun av Årøya?
– I leserinnlegget påstås det at fergen kan brukes som beredskap i Altafjorden. Vi kan ikke se hvordan den skal kunne være beredskap for oss her ute i Rognsund, skriver kommunikasjonsgruppa i Hakkstabben og Altneset bygdelag.