Mens noen hyttebyggere i fjor fikk en generell dispensasjon der de kunne tilpasse transport over flere uker har dispensasjonene i år vært innskjerpet slik at transporten må gjøres unna på en dag.
Dette har vi tatt opp med Statsforvalteren og fra seksjonsleder Gøril Einarsen har vi fått følgende svar:– Vi har vurdert at en del av den omsøkte transporten kan skje på én dag, og har regulert kjøring til én dag der det er mulig. Vi skal alltid vurdere behovet for kjøring opp mot skader og ulemper samt hensyn til både friluftsliv, reindrift og annet. Andre år har det vært snakk om mer omfattende bygging og i tiden før løypene ble stengt. Hvis folk har søkt etter at løypene er stengt, har vi vurdert disse mer restriktivt i og med at det nærmer seg førefall. – Enkelte har dog fått en så spesifisert tillatelse at frakting skal foregå med én påmontert slede. Altså kan det ikke kjøres med to sleder?
– Det er vel mer snakk om at scooteren skal ha påmontert slede. Det er ikke normalt å ha to sleder etter hverandre, forklarer seksjonslederen.
Vurderer ikke søknader opp mot bolyst
Når vi stiller spørsmål om på hvilket grunnlag Statsforvalteren avslår søknader i tilfeller med nok snø og ikke rein i området ut ifra at vidda er en av de viktigste bolysttiltakene samtidig som Finnmark reduseres i folketall, svarer Einarsen at de ikke skal vurdere slike søknader av andre hensyn. Det forklares at viltet trenger ro og motorferdsel er forstyrrende for både mennesker og dyr samt at Statsforvalteren skal være strenge når søknader vurderes etter denne hjemmelen. Folk som har henvendt seg til oss synes også at Statsforvalteren generelt har strammet inn på dispensasjonspraksisen etter 5. mai de siste årene. Også i områder med masse snø og ikke reindrift. Vi ønsket derfor svar på om dette var tilfelle og hva eventuelt årsaken bygger på.– Nei, det stemmer ikke. Vi skal imidlertid vurdere alle søknader individuelt, slik at det ikke vil forekomme ulike former for tillatelser. Vi har også gitt avslag på kjøring, skriver Einarsen til oss. Blant de som søker dispensasjon i Alta sitter de ofte igjen med en følelse av at saksbehandlerne sitter helt andre steder og vurderer søknadene. Mens det som regel er lite snø i Vadsø, kan det eksempelvis være mye snø i Alta. Einarsen klargjør at saksbehandlerne sitter i Tromsø og Vadsø, men legger til at det ikke bare er snøforhold som skal vurderes. Hun legger til at bakgrunnen for vårforbudet er at reinen og dyrelivet ellers er spesielt sårbar for forstyrrelser i dette tidsrommet på grunn av kalving/hekking/yngling. I tillegg er terrenget sårbart for slitasje i vårløsningen.
– Motorferdsel kan medføre vesentlig ulempe for reindriften i forbindelse med reinflytting mot kalvings områdene/vårbeitene. Dyrevelferden kan også bli direkte påvirket siden dyrene har redusert kondisjon etter en lang vinter samt at simlene går
drektige og kalver i dette tidsrommet.
Prioriterer ikke søppelkjøring
Bjørnar Nilsen i Byggmester Nord er en av de som reagerer på Statsforvalterens dispensasjonspraksis i forhold til tidligere år. Da han fikk vedtaket tilsendt var perioden han fikk tillatelse til å kjøre, allerede gått ut. Han måtte derfor vente på nybehandling, mens snøen tinte i rekordfart i det sørvendte området han hadde søkt om kjøring på i Sarves. Ellers så reagerer Nilsen også på at det kun var gitt disp for kjøring kun én eneste dag.
– Vi skulle frakte opp en kjøkkeninnredning og montere denne. Deretter skulle vi rydde og frakte ned søppel som hadde tint frem fra byggeperioden. Det var så mye at det ikke var mulig uten å benytte scooter. Til sammen var dette umulig å utføre
på en dag, men i klartekst skriver saksbehandler hos Statsforvalteren at dette er noe de ikke prioriterer, forklarer Nilsen undrende.