Nordkalottfolkets Thomas Arild Mølmann skal lede fylkeskommunens arbeidsutvalg. Foto: Robin Holmgren

Tar høringen på alvor –⁠ oppretter arbeidsutvalg for å designe fylkes­kommunens innspill til ny motorferdsellov

Finnmark fylkeskommune tar motorferdsellovutvalgets utredning på alvor og setter nå i gang tiltak for å sikre et grundig og solid høringsinnspill til den nye motorferdselloven. Et arbeidsutvalg vil bli opprettet for å lede dette arbeidet, og det vil bestå av representanter fra ulike politiske partier i fylkeskommunen.


Flertallspartiene Nordkalottfolket, Høyre, FrP, Senterpartiet, Venstre, INP og uavhengige Truls Olufsen Mehus har blitt enige om at arbeidsutvalget skal ledes av Nordkalottfolkets Thomas Arild Mølmann. Mølmann, som nylig ble valgt inn i fylkestinget, har lang erfaring fra Hammerfest og Kvalsund snøscooterforening og Finnmark Fellesråd for Snøscooter og ATV-brukere.

Arbeidsutvalget vil ha ansvar for å vurdere utredningen fra motorferdsellovutvalget og komme med konkrete innspill til klima- og miljødepartementet. Mølmann er bekymret for forslaget fra lovutvalget og mener det er truende for bosetningen i Finnmark.

– Uttalelsen fra fylkeskommunen skal peke på forhold i forslaget som vi mener er direkte truende for bosetningen i Finnmark. Det handler om bolyst, men også annen type nødvendig ferdsel i naturen, sier Mølmann i en pressemelding.

Trygg på å finne en løsning

Selv om høringen tas på alvor, er det også bekymring knyttet til den korte fristen satt av klima- og miljødepartementet. Motorferdsellovutvalget ble oppnevnt høsten 2021 og brukte over tre og et halvt år på arbeidet. Til tross for dette er høringsfristen satt allerede til 15. september, noe som betyr at store deler av høringsperioden faller sammen med politisk møtefri. Mølmann er derimot trygg på at de skal finne en løsning.

– Om ikke departementet åpner for å utsette høringsfristen må trolig både kommuner og fylkeskommuner innkalle til ekstraordinære møter for å få vedtatt høringsuttalelsen. Det utløser store kostnader som departementet kunne spart oss for ved å sette en litt senere frist, avslutter Mølmann.

 

Debatt