Ole Steinar Østlyngen fastslår at dette ikke ble en gledens dag, mens Bengt Rune Strifeldt i FrP er langt på vei fornøyd med det nye lovforslaget fra Motorferdsellovutvalget. Strifeldt sier likevel at det fortsatt gjenstår en del jobb for å få loven liberalisert ytterligere.

Forslag til ny motorferdselslov lagt frem: Den ene er svært skuffet, mens den andre jubler

Tirsdag formiddag mottok klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen forslag til ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.


Dagens motorferdsellov fra 1977 regulerer bruk av kjøretøy som bil, traktor, snøscooter, båter og andre fartøy, samt start og landing med luftfartøy i utmark og i vassdrag. Loven er laget for å ivareta hensynet til natur, dyreliv og friluftsliv.

– Ferdsel med for eksempel snøscooter eller terrengkjøretøy er nyttig i mange sammenhenger. Mange har også glede av å benytte seg av snøscooterløypene som finnes i mange av landets kommuner. Samtidig er det ikke tvil om at motorferdsel kan medføre ulemper for natur og friluftsliv. Jeg er opptatt av at vi også i fremtiden må sikre en god balanse mellom de ulike hensynene, sa klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen i det han mottok lovforslaget.

Motorferdsellovutvalget ble satt ned av Solberg-regjeringen i september 2021 og ble ledet av jurist Jon Christian Fløysvik Nordrum. Tirsdag ble lovforslaget overlevert og så skal det etter hvert ut på høring, før regjeringen fremmer det som en sak i Stortinget. 

– Nå har endelig Motorferdsellovutvalget lagt frem sitt forslag til ny motorferdselslov. Først vil jeg si at dette er en sak som opprinnelig kommer fra Alta FrP, hvor vi lokalt arbeidet for revidering av loven, forankret den i Finnmark FrP og løftet den inn i Stortinget. Jeg var den gang medforslagsstiller og fremmet et representantforslag i Stortinget om en revidering av loven og vi fikk da flertall for å at det skulle nedsettes et utvalg, forteller Bengt Rune Strifeldt på telefon fra Oslo.

Bengt Rune Strifeldt i FrP sier det nye lovforslaget gir økt lokalt selvstyre, og at det er en betydelig seier for FrP. – Betydelig seier for FrP

Stortingsrepresentanten for Finnmark FrP forteller at han på mange områder er fornøyd med jobben som utvalget har gjort.

– I mandatet har vi bedt om et forslag med sikte på økt lokalt selvstyre: I dagens motorferdselslov er det Statsforvalteren som er beslutningsmyndighet etter forslag fra kommunen. I alle andre forvaltningsprinsipp er det kommunen som er beslutningsmyndighet og Statsforvalteren er klageinstansen, dermed er dette en nokså gjennomgående endring som nå blir foreslått. Dette er med andre ord en betydelig seier for FrP.

Strifeldt trekker også frem dette med at man har sett på dagens forbud for scooterkjøring etter 5. mai i Nord-Troms og Finnmark som et positivt punkt i det nye forslaget.

– Forbudet er noe som de foreslår å fjerne og det er veldig bra. Ikke minst sier de at dette med preparering av skiløyper, blant annet i Rafsbotn har det vært en utfordring, at de ikke har fått dispensasjon etter 5. mai til å preparere skiløypene. Nå blir det etter det jeg tolker tatt inn i loven, slik at det skal bli betydelig enklere, fortsetter Strifeldt.

Vil legge rette for rekreasjonskjøring

Han trekker videre frem at utvalget på mange måter har kommet FrP i møte, men at FrP i motsetning til utvalget ønsker å legge til rette for rekreasjonskjøring.

– Og så er det dette med at de ikke ønsker å legge til rette for mer rekreasjonskjøring. Nå skal dette forslaget til Stortinget og vi ønsker å arbeide videre inn mot det, for vi ønsker å liberalisere loven på det området, sier han og fortsetter:

– Utvalget har i utgangspunktet lyttet godt til oss. Vi har påpekt at vi har en utdatert lov som ikke har legitimitet i befolkningen og det skriver de også selv, at et problem med dagens regelverk er at det er vanskelig å forstå og ressurskrevende både å anvende og kontrollere. Det er også vært noe av enigheten som utvalget har møtt og fått innspill på. Vi har med andre ord egentlig fått gjennomslag for mange av tingene som vi har bedt om.

Glad på vegne av elsyklistene

Strifeldt forteller at han er veldig glad for at Alta Arbeiderparti med Ole Steinar Østlyngen i spissen ikke fikk gjennom et forbud mot elsykler i det nye lovforslaget.

– I utgangspunktet viderefører de prinsippet i loven om at all motorisert ferdsel i utmark er forbudt, med de unntakene som nevnes. Det står at forbudet gjelder ikke for elsykler, som i forslaget er definert som sykler. Det er veldig bra for det er nok veldig mange som kommer seg ut i naturen med sykkel fordi de blant annet har en hjelpemotor. Dette synes jeg er god folkehelse. Terskelen er kanskje litt høyere for å komme seg ut, men det er likevel fullt mulig så lenge de er innenfor de reglene som gjør at den er definert som sykkel. Da vil de fortsatt kunne bruke den som det. Arbeiderpartiet sendte inn et eget innspill om at de ønsket å forby elsykler og det er jeg veldig glad for at utvalget ikke har lyttet til.

Skal bruke god tid

Stortingsrepresentanten fra Alta gjentar at han langt på vei fornøyd med lovforslaget utvalget presenterte tirsdag formiddag, og sier at partiet nå skal bruke god tid til å sette seg grundig inn i hva som fortsatt burde forbedres.

– Nå er forslaget akkurat lagt på bordet, så skal det ut på høring før regjeringen skal fremme det som en sak i Stortinget. Vi skal bruke god tid på å jobbe oss gjennom dokumentene, men jeg må si må si at når man leser blant annet hva de skriver om kommunal forvaltning av motorferdsel, fremhever de at god regelverkskvalitet, oppdatert og samlet regelverksinformasjon, veiledning av regelverket, gode ordninger for samarbeid og samordning, økt brukt av digitale verktøy, og gode ordninger for rapportering og deling av kunnskap vil bidra til god kommunal forvaltning av motorferdsel. Og det er akkurat det som var viktigst for oss å få med, mer makt til kommunene, og det har vi nå fått. Nå er det kommunene som gjennomgående er gitt beslutningsmyndighet og det er en stor seier, fastslår Strifeldt avslutningsvis. 

Ole Steinar Østlyngen, Alta Arbeiderparti. – Ingen gledens dag

Arbeiderpartiets Ole Steinar Østlyngen er for tiden på ferie, men tok seg likevel tid til å kommentere det nye lovforslaget overfor Kronstadposten.

– Først må jeg si at jeg ikke har rukket å lese alle 428 sidene like nøye, da lovforslaget ble offentliggjort klokken 12:00 i dag. Det jeg imidlertid kan si med en gang er at vi er skuffet over det som har blitt lagt frem. Dette er ingen gledens dag, heller langt derifra. Slik som jeg leser lovforslaget er det altfor byråkratisk og tungvint, og vi som bor her i nord er altfor lite i hensyntatt, sier han og legger til:

– At man velger å bruke så mye ressurser på en lov om motorferdsel irriterer meg. Det er de samme folkene som har bestemt det, som skal teppelegge Finnmark med vindmøller og bilveier til trailere så de kommer seg til disse vindmøllene over hele vidda. Men snøscooter da skal man bruke årevis for å utrede om det skal være lov å kjøre med snøscooter på snøen. Jeg føler rett og slett at vi ikke når inn med forståelsen for bolyst i nord. Vi som bor her oppe ønsker ikke å ødelegge vår egen natur. Jeg mener det er vi som bor her som forstår naturen vår best og kan forvalte den på best mulig vis. Jeg skjønner rett og slett ikke hva de tenker når de sier ja til vindmøller og asfalterte veier, men nei til snøscooter på snø.

Sesongslutt 5. mai

Videre trekker Østlyngen frem at 5. mai er tatt ut av loven og blitt erstattet med 16. mai i det nye forslaget, noe han stiller seg svært undrende til. 

I lovforslaget står det følgende:

«Kommunen skal i plan fastsette sesongslutt for snøskuterløypene på snødekt mark og islagt vassdrag etter § 43 første avsnitt bokstav b. Sesongen skal senest slutte 5. mai. I sentrale områder for reindriften skal sesongen slutte senest 25. april. Kommunen kan i forskrift utvide sesongen for det enkelte år til og med 16. mai, dersom dette ikke kan antas å føre til nevneverdig skade eller ulempe for de interessene loven skal ivareta».

– Hvor har de fått den datoen fra? Det kan fortsatt snø 16. mai og være kjempegodt føre på fjellet. I tillegg har de tatt inn en ny dato, nemlig 25. april. Da kan alt stenges ned av hensyn til reindriften og for Alta sin del vil det være fryktelig skummelt. Da risikerer vi at 80% av scooterløypene stenges allerede 25. april og forblir stengte. Det er et kjempestort tilbakeskritt for oss her oppe.

Flere positive punkter

Av positive ting i lovforslaget trekker Østlyngen frem at det skal bli enklere å gi dispensasjon til mennesker med varig funksjonsnedsettelser.

– Det er veldig bra at folk som har bevegelsesvansker eller andre utfordringer også kan komme seg på fjellet. I tillegg vil det bli bedre muligheter for å lande med luftfarttøy, muligheter for å kjøre med båtmotorer på mindre vann og ikke minst at det skal bli lov til å tråkke skiløyper. Skiløypa på Sarves har vært mye diskutert og nå er det bare å kjøre på med tråkkemaskin der. Og så skal kommunene selv få lov til å bestemme hvor man skal sykle med elsykler.

På spørsmål om Østlyngen ønsker å kommentere Strifeldts utspill om Arbeiderpartiets mening om elsykler, svarer Østlyngen nei.

– Jeg gidder ikke å kommentere slikt politisk spill. Vi er opptatt av resultater. 

– Arbeider i motvind

Arbeiderparti-politikeren er glad for at kommunene får mer råderett, men samtidig er han skuffet over at motorferdsel i utmark skal legges inn under plan- og bygningsloven i kommunene.

– Det skaper masse ekstra byråkrati. Ting må sendes ut på store høringer, det må utredes nesten på samme måte som om vi skulle bygd en vei. Det irriterer meg at vi skal bruke så mye ressurser på dette. Det er snakk om scooterløyper hvor folk har ferdes i hundrevis av år, vi her oppe vet jo hvor vi skal kjøre og ikke. Vi kjører ikke utfor en flå eller på isen der det ikke er trygt. Vi gjør ikke det, og likevel skal man bruke masse tid, penger og ikke minst ressurser på dette. Jeg føler at man arbeider i motvind og som sagt, at vi ikke når frem med forståelse for bolyst i nord.

– Man snakker om at man ønsker å opprettholde bosetningen i Finnmark og bidra til bolyst i nord, men om ungdommene hadde fått lov å kjøre scooter og vi kunne fått ivareta kulturen vår videre, da hadde vi snakket om bolyst. Nå vokser det opp en hel generasjon som ikke kjenner til kulturen vår, hverken når det kommer til bærplukking, vedhogst eller scooterkjøring. Det er veldig trist. 

Støtter mer rekreasjonskjøring

Avslutningsvis sier Østlyngen at det er synd at Statsforvalteren fortsatt skal være med i bildet på en del punkter, og at det burde gis enda mer kommunal råderett ut til kommunene.

– Jeg er enig med Strifeldt i dette med rekreasjonskjøring. Det synes jeg er veldig bra at FrP skal arbeide videre med. Det er viktig for oss her i Finnmark å få lov til å ta vare på kulturen vår, alt fra jakt, fiske, vedhugst og bærplukking, til scooterkjøring. Det er derfor mange bor her oppe og trives her i nord. Det at man kan dra på fjellet å fiske, plukke bær, jakte ryper, kjøre scooter og så videre, og det synes jeg er altfor lite tatt hensyn til i det nye lovforslaget. 

 

 

 

Debatt