Irene Ojala i Pasientfokus. Foto: Therese K. Munkvold
Stilte spørsmål til helse- og omsorgsministeren:

–⁠ Ser statsråden behovet for at Pasientreisers praksis forbedres, og at Pasientreiser Finnmark utvider sine åpningstider?

12. mars sendte Irene Ojala i Pasientfokus inn et skriftlig spørsmål til helse- og omsorgsministeren, Ingvild Kjerkol. Onsdag fikk hun svar.


Ojala forklarer at bakgrunnen for spørsmålet er at det stadig blir forsinkelser og innstillinger av flyene i nord, spesielt på vinterstid. Det fører til at folk som bor et stykke unna flyplassene, må starte sin reise mange timer før flyet har avgangstid.

– Pasientreiser skal velge «billigste reisemåte», og for pasienter som skal fly fra Alta til behandling i Tromsø, er flyavgangen pr i dag kl. 07.00. Pasienten må da være på flyplassen rundt kl. 06.00. Pasientreisers kontor åpner ikke før kl. 08.00. Dersom flyet er innstilt, må pasienten i dag gjøre vendereis, for pasienten rekker ikke å få ombestilt til neste fly (for eksempel Widerøe som har flere avganger til Tromsø), fordi Pasientreisers kontor ikke er åpent enda, skriver Irene og legger til:

– En pasient får altså ikke ombooket til et annet fly samme kveld, og første mulige fly morgenen etter er så tidlig at Pasientreiser Finnmark ikke har åpnet enda.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

– Det er en stor nok belastning allerede at alle folk, fra små barn til eldre, syke folk, må være så lenge på reise, skriver Ojala. Foto: Therese K. Munkvold

Irene forklarer at ved å forbedre Pasientreisers praksis og utvide åpningstidene hos Pasientreiser Finnmark kan man unngå at pasienter blir sittende flere timer enn nødvendig ved innstilte fly.

– Dersom Pasientreiser Finnmark har åpent minst to timer før og etter at fly til og fra Tromsø som benyttes av pasienter fra Finnmark, har avgangstid, vil de være tilgjengelige for å gjennomføre de nødvendige ombestillingene når det er behov for dem.

– Flyselskapet er ansvarlig for reisen

I sitt svar til Irene Ojala, skriver helse- og omsorgsministeren, Ingvild Kjerkol, at hun i forbindelse med spørsmålet har tatt kontakt med Helse Nord RHF.

– Helse Nord RHF har informert om at de jobber for et rutetilbud som gjør det mulig å få pasientene til og fra behandling i løpet av samme dag. Videre opplyser Helse Nord RHF at pasientreisekontorene i helseforetakene i regionen har hatt samme åpningstid siden 2009. Det ble da besluttet en åpningstid fra kl. 08:00 – 16:00 alle hverdager. I tiden etterpå har helseforetakene hatt få henvendelser om utvidet åpningstid. Både kartlegginger og erfaringer fra iverksatt utvidet åpningstid ved større ekstraordinære hendelser som flystreik og «askesky», har vist et svært lavt behov utenom ordinær åpningstid, skriver hun.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol. Foto: Julie Fredriksen

Kjerkol forklarer at når det oppstår ekstraordinære omstendigheter som medfører forsinkelse eller kansellering av avganger, skal passasjerer forholde seg til flyselskapet som reisen er booket hos.

– Det er flyselskapets ansvar å sørge for at passasjerer kommer frem til bestemmelsesstedet. I slike situasjoner skal flyselskapet tilby passasjerer tre alternativer:

  1. Tilbakebetaling av billettkostnad for reiser som ikke kan benyttes.
  2. Booke om reisen hos samme eller annet selskap slik at passasjerer kommer fram så snart som mulig.
  3. Booke ny reise på et senere tidspunkt.
– Helseforetakene har inngått nasjonal avtale om reisebyråtjenester som inkluderer en 24/7-service som kan bistå i slike situasjoner. Utenom åpningstid for pasientreisekontorene er det lagt ut talemelding på telefon 05515 som opplyser om telefonnummeret til reisebyråets 24-timersservice

Ikke hensiktsmessig

Hun legger til at det er svært få tilfeller hvor pasientreisekontorene i helseforetakene må involveres ved endringer som oppstår underveis i en reise.

– Utvidet åpningstid ved pasientreisekontorene er derfor ikke et hensiktsmessig tiltak for å løse helt ekstraordinære hendelser.Helseforetakene jobber kontinuerlig og i fellesskap for å forbedre tjenestene for pasientene ved rekvirerte reiser, herunder å utvikle nasjonale selvbetjeningsløsninger på helsenorge.no som gjør pasienten til en mer aktiv part i håndteringen av egne pasientreiser.

 

Debatt