Prosjektleder i 2tal, Dag Frode Thomassen, forteller at det å vinne anbudet på tre av fem tilbud var veldig spennende.
– Vi la ned en litt annen strategi for å skulle klare å vinne i hvert fall de tre. Man skal ikke snakke for mye om strategier, men det var veldig artig at vi klarte å lande alle tre, flirer han. – Den totale verdien av disse kontraktene er betydelig for oss, med et beløp på 100 millioner kroner. Det gir oss en solid ordrereserve å jobbe med fremover, legger han til.Hadde litt flaks
I utgangspunktet skulle alle tre bussdepotene ha samme dato for oppstart å være ferdig samtidig, men av ulike årsaker ble prosjektene utsatt til ulike datoer. – Nå har vi den fordelen at vi ikke trenger å ha full bemanning på alle steder samtidig. Dette gir oss muligheten til å fordele ressursene våre mer effektivt og ha flere team som jobber parallelt, forklarer han. Artikkelen fortsetter under bildet. – Bruker dere lokale underentreprenører?– Vi bruker kun underentreprenører fra Alta. Dette skaper en fin dynamikk, der alle blir stadig bedre i samarbeidet. Fordelen med å ha de samme underentreprenørene på alle prosjektene er at det gir en kontinuitet og alle er godt kjent med arbeidsprosessene. Vi bygger jo tilsvarende anlegg, bare i forskjellige størrelser.
Byggestart i mai
Tomten til bussdepotet i Karasjok er ferdig og Dag Frode ser for seg at byggestart skjer i mai og er ferdig i april-mai 2025.– Det er klart at det ikke er enkelt å få tekket taket godt nok i 25-30 spek og man får ikke løftet svære elementer når det er mye vær og vind. Når man tenker på hvor prosjektet er lokalisert så har vi jo utfordringer med frakt av betong og stengte veier. Men her er alle entreprenørene likestilt, avslutter han.