Med IT-selskapet EasyReq ønsker de fire eierne å gi kunden bedre kontroll på innkjøp ved å digitalisere rekvisisjoner. Og allerede før løsningen står klar, har de sikret seg flere kunder. – Det er et ganske bra tegn. Vi har prøvd å finne ut om dette har livets rett før vi bruker for mye tid og penger på det. Vi føler at vi nå har fått bekreftet at det vi mener er et problem er reelt, og at kundene er villig til å betale for å få en orden på dette, sier en av eierne, SmartDok-gründer Bjørn Tore Hagberg.
Klar i mai
Som nevnt innledningsvis var det Stian Heitmann i CSP AS og Filip Thomassen i Brødrene Thomassen AS som kom på idéen. – De har irritert seg lenge over hvor mange unødvendige innkjøp man gjør i en bedrift, og det er ofte på grunn av dårlig kommunikasjon. Dette er både kostnadskrevende og tidskrevende, sier Hagberg. Med seg på laget fikk de Ove Bjørknes, en altaværing som driver Arnesen Frøhaug Betongentreprenør AS i Oslo. På vårparten i fjor fikk de også med seg SmartDok-gründer Hagberg, som tente på idéen. Artikkelen fortsetter under bildet. – Vi har laget noen prototyper, testet det ut mot kunder og kommet så langt at vi har startet utviklingen av løsningen. Første versjon skal være klar i mai, og vi har allerede signert avtaler med flere kunder som sier de vil ha løsningen, forklarer han.Jens-Harald inn som daglig leder
De har også fått gjort den første viktige ansettelsen, med Jens-Harald Jenssen som daglig leder. Jenssen har tidligere vært daglig leder for både Serit Eltele og Seacloud. 1. april begynner han i EasyReq.400 kunder før 2025
Det blir totalt fem eiere med Jens-Harald som eneste ansatt. Men det er bare foreløpig, for gjengen har hårete mål. – I første omgang fokuserer vi på bygg- og anleggsbransjen, og målet er å ha 400 kunder på plass før året er omme. Det er et relativt ambisiøst mål, men det er mulig å få til, klargjør Bjørn Tore. – Hvor mange ansatte tror dere at 400 kunder krever?– Vi har sagt at vi skal være et sted mellom fire og åtte personer i slutten av 2024. Litt avhengig av hvordan ting går og hvem vi klarer å få tak i. Det vi ikke får tak i blir vi å leie inn, så akkurat nå har vi leid inn utviklere for å gjøre jobben, men målet etter hvert blir å ha egne utviklere. I tillegg skal vi ansette noen til salg, markedsføring og ikke minst support og service. Fra og med april vil Jenssen drive selskapet fra Kunnskapsparken. – Men etter hvert vil vi nok trenge mer plass, og da må vi nok flytte på oss. Les mer om saken i denne ukens papiravis.