Her feirer Kjetil Johansen sammen med OF-700 vinneren, Tor Espen Jolma. Foto: Krister Sandaker Tårn

Sykkelritt sprenger nye rekorder –⁠ én distanse fullbooket: –⁠ Det er helt knall i padden

Fredag formiddag har Offroad Finnmark 202 påmeldte syklister til den korteste av de tre lengste distansene, nemlig OF150 km. Det er med andre ord bare tre plasser igjen før arrangøren må takket nei til flere påmeldinger.


Daglig leder i Offroad Finnmark, Kjetil Johansen, er fra seg av begeistring når undertegnede slår på tråden. For få dager siden var det 194 påmeldte til Offroad Finnmarks 150 kilometers distanse. I dag har påmeldingen økt til 202 deltakere. Det er med andre ord bare tre plasser igjen før distansen er fullbooket. 

– Vi har satt en grense på 205 deltakere og i dette øyeblikk er det mer eller mindre fullt. Vi har bare tre plasser igjen og har for lengst passert det totale antall på meldte deltakere med god margin, sammenlignet med 2023. I tillegg ligger vi seks måneder foran skjemaet, og det er vi selvsagt kjempefornøyde med. 

Da har ikke Johansen tatt Folkerittet, Barnerittet eller Ungdomsrittet med i beregningen. 

– Vi har aldri noen gang vært så mange påmeldte som på denne tiden av året. Det er helt knall i padden, fastslår han.

Utviklet arrangementet

På spørsmål om hvorfor han tror sykkelrittet opplever den enorme økningen på distansen, svarer han at de selv, først og fremst tror det skyldes en stigning i leveransen av arrangementet.

– Vi har hatt en stigning i leveransen siden 2021, et år som vi selv ikke var fornøyde med, mens fjorårets arrangement derimot, var det beste arrangementet til Offroad Finnmark som jeg har vært med på. Vi føler at vi utvikler oss og at vi leverer bra på arrangementsbiten, og at folk trives med Offroad Finnmark og det konseptet som vi har landet på. 

Høy gjennomføringsprosent

Han legger til at trivselsfaktoren blant deltakerne er høy og at smilet kanskje sitter litt løsere blant OF-deltakerne, enn det gjør på andre sammenlignbare arrangementer. 

– Og de til tross for at vi har et ekstremt og på mange måter veldig krevende sykkelritt. Likevel er det ikke så ekstremt at man må være toppidrettsutøver for å delta hos oss. For å gjennomføre Offroad Finnmark trenger du bare å være alminnelig godt trent, og så må du øve litt på det å ta til deg næring og hvilken hastighet du burde sykle i. Vi har den høyeste gjennomføringsprosenten hos oss kontra andre ritt som vi kan sammenligne oss med.

– For oss er det to ting som er viktige. Det første er å bidra til økt folkehelse, og det andre er at vi skal ta vare på og forvalte områdene som vi sykler i. Sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv er ikke det viktigste for oss at folk deltar på Offroad Finnmark. Det som derimot er viktigst, det er at vi ønsker å bidra til at flere går fra å være inaktive til å bli aktive i hverdagen, sier Johansen entusiastisk før han legger til: 

Legger om løypene

Hvert eneste år legger Offroad Finnmark om løypene til de ulike distansene på kartet Det er ikke bare for å ta vekk konkurranseaspektet, slik at det blir vanskelig å sammenligne tidene fra år til år og at rytterne heller må konkurrere mot seg selv.

– Det er også fordi vi på mange måter fungerer som en oppsyns institusjon i forhold til hva som trengs å gjøres på Finnmarksvidda. Vi vedlikeholder og rehabiliterer de etablerte stiene som vi bruker. 99 prosent av løypene våre er allerede etablerte stier eller tråkk, og vi lager heller ingen ingen nye. Med andre ord presenterer vi egentlig bare de muligheten som allerede ligger på vidda, og det krever også enorme resurser fra oss for å vedlikeholde og rehabilitere disse muligheten. 

Johansen forteller avslutningsvis at så mye som 95 prosent av Offroad Finnmark-løypene ligger på FeFo-grunn.

– Vi ønsker å få til et solid samarbeid med FeFo, som kan resultere i den beste forvaltningen av det ansvaret som er vår felles arv, nemlig naturen. 

Slik ser løypa for OF-150 deltakerne ut i 2024.

Debatt