Vil ha flere løyper i Norge

IMG_4224

Morten Broks og Erik Kirkvold på Sopas.


Alta-mannen og tidligere Altaposten-journalist Morten Broks arbeider som kommunikasjonsrådgiver i selskapet Hovdan.com som han selv er medier i. Broks arbeider blant annet med saken om snøscooterløyper i Norge, og nylig hadde han med seg leder for Snøscooterklubbenes Fellesråd, Erik Kirkvold, til Alta. Kirkvold ble intervjuet av TV2 om løypesaken som skal avgjøres i Stortinget 7. mai.

– Det er stor medieinteresse omkring denne saken. Jeg skriver både pressemeldinger og håndterer media på vegne av Snøscooter-
klubbenes Fellesråd og Snøscooterklubbenes Importørforening. Dette er jo et område jeg kan en god del om som finnmarking, og det er et morsomt tema å arbeide med, sier Morten.

– Her i sør er det mange vrangforestillinger om snøscooteren, og i mange miljø blir den av en uforklarlig grunn sett på som fanden sjøl. Motstanderne mot snøscooterløyper hevder blant annet at finnmarkinger bare kjører snøscooter og har sluttet å gå på ski. Og de hevder det i praksis kjøres fritt over alt. Vi som er fra Finnmark vet jo at dette er langt fra sannheten. Snøscooteren er for mange en livsstil, ikke bare i Finnmark, men i Setesdalen og andre steder hvor snøscooteren er en viktig del av hverdagen vinterstid. Snøscooteren gjør at mennesker i alle aldre kommer seg ut i naturen, den skaper næringsvirksomhet og den den skaper bolyst i en periode i året som for mange kan være tung og mørk.

– I motsetning til hva skinn-knickers-adelen i hovedstaden tror, så finnes det faktisk flere måter å drive friluftsliv på enn å gå fra hytte til hytte i sør, hvor man får kjøpt øl, vin, biff og Kvikklunsj. Og dette er viktig å få frem, sier han.

– Jeg vet jo at noen her i Finnmark frykter at det blir vanskeligere å selge safariturer dersom det blir løyper i andre deler av landet. Men jeg tror Finnmark er så unikt at fylket alltid vil være attraktivt. Sørpå vil det dessuten ikke bli i nærheten så mange og lange løyper som vi har i Finnmark.

Kommentarer

kommentarer