Turbo-installasjon på Yamaha Viper

DSC_0117

Yamaha har fornyet seg kraftig i år og modellen SR Viper er den nye bestselgeren. Flaggskipet til Yamaha kan fåes i mange varianter med forskjellige beltelengder og oppsett på forstillingen. Men motoren er den samme; en 3 sylinderet 4-takter på 1049 kubikk som yter ca 135 HK.

av jan

Verksmester og sjefs mekaniker hos TK Motor med ansvaret for scooteravdelingen er Roy Daniel Heitmann og han forklarer hvorfor det har blitt så populært å montere turbo;

• Det hele startet i USA der man kjører i områder med fjell som ligger høyt og man opplever et effekt tap på en vanlig motor med økende høyde. Med en eksosdrevet turboladder øker man først effekten fra f.eks 135 til 190 HK og denne kraften beholder man hele veien opp til f.eks 4000 m høyde. Turboen er elektronisk styrt og selvregulerende, ingen justeringer er nødvendig av føreren. Videre er en 4-takts motor mere pålitelig enn den gamle 2-takteren til dette, Yamahas Genesis motor er helt suveren for turbo sier den ivrige mekanikeren. Vipere i USA kan leveres med turbokit ferdig installert, men det er enda ikke mulig i Europa, fortsetter han.

Hvilke typer turbokit er tilgjengelig og hva er prisen ferdig montert?

• Det finnes 2 forskjellige, det ene er som sagt på 190 HK, denne tar det en ettermiddag å montere. Man gearer også om variatoren pluss prøvekjøring og prisen er kr 37.000,-

• Den andre er på 270 HK, her må også toppakningen byttes så denne har dobbelt så lang monteringstid, prisen er kr 55.000,-

Han sier at begge modellene kan kjøres på 98 oktan bensin, det er ikke nødvendig med 100 oktan flybensin.

Entusiasten forteller videre at TK Motor har solgt 75-80 Vipere hittil i år og ca 25% av disse har eierene montert turbo. Det har blitt veldig populært og mange har også turbo i Touring-versjonen. Folk har det travelt og skal til fort til fjells, sier han med et lurt glimt i øyet.

Han presiserer at installeringen av turboen kan gjøres selv, men er ikke å anbefale;

Mange vil prøve seg som «twistdott.mekaniker» men rådet avslutningsvis fra unge Heitmann er å la fagfolk ta denne jobben, da er man sikret et godt resultat og man vil bli fornøyd med investeringen.

Kommentarer

kommentarer