Tips til enkelt vedlikehold fra Intersport: Sykkelservice ga oppsiktsvekkende resultat

5756340_3033579

Sykkelbyen gledet mange på to hjul ved Altabrua for to uker siden. Fra kl 0700 ble det tilbudt service til forbipasserende av Ørjan Wirkola Dragland ved Intersport. I tillegg til gratis service fikk forbipasserende gratis drikkeflaske, blinkelys til bruk på sykkel og ballonger. Dragland var overrasket over det dårlige sykkelvedlikeholdet på to-hjulingene som kom innom serviceposten. Alle som fikk justert gir og bremser fikk som oftest også et tips om at sykkelen burde få en runde med rengjøring av vitale deler.

5756340_3033580

«Her er mye å ta tak i – mange sykler har neppe blitt rengjort på flere år. Det forkorter levetiden til syklene radikalt. På en veldig lettvint måte kan sykkeleierne gjøre vedlikehold selv – på ca 10-15 minutter hjemme. En sykkel bør ha en grei overhaling minst 2 ganger i året for normal asfaltsykling, kanskje 3 hvis du sykler oftere og lengre. Hold sykkelen kort og godt ren, spesielt de områdene hvor sykkelkjedet går. Kjedet trenger smurning for å gjøre jobben godt, men støv og sand fester seg også fort til oljen. Dette tillegget bør fjernes jevnlig – da det sliter veldig på tannhjul og kjedet».

Å rense kjedet er enkelt. Gjør man det på sykkelen skaffer du først egnet fett/grease eller vanlig teflonspray som fjerner og egner seg til fjerning av skitt. Ha dette på en fille/klut. Hold rundt kjedet med filla og la kjedet gli gjennom fettet – dette vil trekke ut urenhetene. Gjenta dette ca. 3 ganger. Vasketips og nødvendig utstyr kan også fås kjøpt på butikken deres. Da vil man se at kjedet blir helt rent. Noen velger å ta kjedet helt av sykkelen og legge det i en bøtte med f.eks diesel. Dette renser også godt og inneholder også litt oljeprodukter. Kjedet må da smøres opp igjen som vanlig etterpå. Vann anbefales vanligvis ikke – da det kan gi rust.

Etter kjedet må også tannhjulene tas – her kan man bruke gamle oppvaksbørster – og rengjøre gjerne med samme type spray som nevnt. Sand som blir liggende her sliter i stykker taggene – så områdene er like viktig som selve kjedet. Sykkelen vil da vare i mange flere år.

Vaierne må også ha smørning. De kan løsnes i en ende om gangen – og dra den ut av strømpen som sitter rundt – så man kommer til med filla og oljen/fettet. Smør godt – fest på plass vaieren igjen – og gjør det samme fra andre siden. Dette for at hele vaieren skal bli smurt. Selv om du aldri har gjort dette før – er systemet laget for at man enkelt skal kunne gjennomføre den enkle operasjonen. Prøv – og du vil bli overrasket hvor lettvint det er.

Bruk ikke høytrykkspyler hverken på hjul eller på kranken – da spyles hjullagrene i stykker. Ørjan har selv erfart dette – og det kostet ham ca. 3 000 kroner i nye deler.

Zalo funker bra som fettløser, men en væske som både renser og smører er å foretrekke. Dette selges alt fra deres butikk, samt gode tips og råd som gis på kjøpet.

«Du kunne valgt å være kynisk og sagt «dropp renholdet – og kom heller og kjøp ny sykkel hos oss?» Det erkjenner han, men han synes ikke salget av sykler er viktigere enn at folk lærer seg å ta vare på det de alt har kjøpt. Det er bedre med sykler som fungerer godt – da blir brukerne fornøyde.

brua

Kommentarer

kommentarer