Opplevelser i Alta

I forbindelse med artikkelen «Flåtebesøk i Alta 1969» om KNM Horten (Kp nr. 23), vil jeg be om en tilføyelse. Siden mitt navn sto under artikkelen, kunne det se ut som om jeg var forfatteren. Det var ikke kommet med at forfatteren var Terje Rønning, fra Sandefjord, født i 1947. Han har vært radiooffiser til sjøss, deretter hatt lederstillinger i diverse firma, og er nå pensjonist.


Av Frithjof Heitmann


«Jeg skriver om det som opptar meg mest i øyeblikket» skriver han på sin blogg. «Å tenke er bra for oss selv, men disse tankene har ingen stor verdi før andre får høre om dem».

Og jeg gjør disse ord til mine. Rønnings kommentarer til ulike aktuelle tema er interessante, men i sine beretninger fra år tilbake kan han slå seg løs og gjøre en humoristisk vri på fortellingen.

Dette gjør han i «Flåtebesøk i Alta 1969, som jeg ville gjengi fordi jeg synes det er spennende å se hvordan vi og vårt hjemsted blir beskrevet av personer utenfra.

 Denne gang vil jeg presentere en kvinnelig representant for de som skriver om det de er «mest opptatt av i øyeblikket». Lena Ronge, født i 1962. Hun var innom flere interessante arbeidssteder,var blandt annet tre år på sykehus for å få nok poeng til å komme inn på jordmorutdannelse på Ullevål universitetssykehus. Hun var kommet inn der, da det «skar» seg: Dette var i den perioden da SAS var på topp. Den oppgående kurve startet da Janne Carlzon ble direktør i 1981. Da forsvant 1. klasse på europeiske ruter, EuroClass og Business Class ble innført. Selskapet ble kåret til Europas punktligste flyselskap (1982), Airline of the year (1983), og flere. Flyene ble malt hvite med skråstilte flaggstriper. Det ble stilt høye krav for å kunne bli flyvertinne i SAS, og dette trigget Lena. I et lystig lag påsto hun at det skulle bare koste henne en peanøtt å komme inn i som flyvertinne i SAS. Det førte til et veddemål, som hun vant. Hun var flyvertinne i 26 år fra 1986. I 11 av disse årene var hun kollega med undertegnede. Begge har vi lang tid bak oss i SAS, og vi fikk begge med oss selskapets «beste år», og det kan vi med stolthet se tilbake på. Etter at Lena sluttet, har hun vært en aktiv skribent, i diverse aviser og i egen blogg. Hun har forfattet en rekke tankevekkende artikler om forskjellige emner. Hun skriver om sine fine opplevelser på turene rundt i verden, men også om hva hun og familien har mistet den tiden hun var ute på reise. I det følgende presenterer jeg hennes artikkel «Om tagging i Alta og menneskemøter».

Et interessant tilbakeblikk til 1986, men jeg må dessverre korrigere min utmerkede kollega litt. Hun skriver «Det gikk ikke fly hver dag til Alta», skriver hun. Flytilbudet Oslo-Alta var dette: Ett fly på dagtid som snudde i Alta, Ett som kom inn om kvelden og gikk ut neste morgen, dessuten en mellomlanding på rute til, og en fra Kirkenes. Alle var DC-9-40. Historien Lena skildrer fant sted i pinsenhelga 17 – 19. mai 1986. Da var et fly med crewbytte innstillt, dermed fikk ett crew mer fritid i Alta. At det kom og gikk fly til og fra kunne ikke Lena vite der hun befant seg. Men handletur på Rimi «rimer» ikke med det faktum at pinseaften 1986 falt på «selveste» 17. mai! Kanskje fant historien Lena forteller sted i 1987?

Uansett, i neste nr.  av Kronstadposten presenterer jeg «Om tagging i Alta og menneskemøter» av Lena Ronge.

Kommentarer

kommentarer