Illustrasjonsfoto, Sennalandet. Foto: Statens vegvesen

–⁠ Hvorfor dette behovet for å måtte pynte på sannheten, Palm?

– Det sier du for å trygge befolkningen, som sokner naturlig til lokalsykehuset vår, det er jo trygt og godt å vite. Hvorfor dette behovet for å måtte pynte på sannheten? At alle hadde en åpen dør? Det er vel akuttpasienten som blir prioritert? Resten får vel klare seg som best de kan, skriver Helge Mikkelsen i dette innlegget.


Du leser nå en meningsartikkel, som kun gir uttrykk for skribentens egne meninger og holdninger. Du kan sende inn kronikker, menings- og debattinnlegg til [email protected].

Takk for svar, kommunikasjonsjef Erik Palm. 

Dette skriver jeg fra «sykesengen» min hjemme. Det er spesielt en ting som jeg vil oppklare.

Jeg har ingenting med partiet Pasientfokus å gjøre – som du insinuerer kommunikasjonsjef Palm! 

Jeg kan snakke med stortingsrepresentant Ojala, eller Unn Hariet Vekve. Vi er også venner på Facebook, og det gjør meg vel ikke til en som jobber for Pasientfokus? 
Jeg kan snakke med andre lokale politikere og de som sitter på Stortinget. Jeg følger også Pasientfokus på deres side, men også Finnmarkssykehuset sin Facebook-side.

Jeg var en av mange som kontaktet NRK og journalist Fjelldal i 2019 (mener jeg det var?). Da måtte jeg ha flere slitsomme reiser til pasienttimer ved Finnmarkssykehuset på Hammerfest sykehus. Og den kontakten gjorde jeg som privatperson. Det har jeg vel mulighet til, kommunikasjonsjef Palm? Da det var min historie som journalistene fikk høre.

Jeg leser: «Saken ble også fulgt opp fra vår side med leserinnlegg fra klinikksjef. Klageren er en innbygger i Vest-Finnmark. I Kringkastingsrådets møte ble utdrag fra klagen lest opp»

Det har for meg aldri vært en tvil om. Men var klagen korrekt fra denne innbyggeren? Det er et spørsmål jeg stiller meg undrende til. Eller var det viktigste for klageren å lese for og finne noe og villede kringkasting rådet med? 

Kommunikasjonsjef Palm, jeg har ikke akkurat fått mye respons fra NRK, TV2 eller Oslo-avisene. På mine innlegg, som omhandler helsetjenester her i nord, eller andre ting som opptar meg personlig. Det er faktisk null respons. 

Hvis media vegrer seg for å trykke noe som blir klagd til kringkastingsrådet eller pressens faglige utvalg. Vil det da gis et korrekt bilde av hvilke opplevelse(r) pasienten og de pårørende sitter igjen med? 

«Første punkt var at sykehuset har vært i full drift med fulle sengeposter i den aktuelle perioden, samt at akuttpasienter ble brakt inn luft- og sjøveien.» At det er fulle sengeposter var det vel ikke et annet alternativ for Finnmarksykehuset å måtte gjøre da de som ville kunne bli utskrevet ikke ville kommet seg fra Hammerfest? 

Jeg skjønner igjen at Stortingetsrepresentant Irene Ojala for Pasientfokus sin uttalelse har falt Finnmarkssykehuset, og denne klageren, hardt for brystet.

Det er forundrende at hvordan en enkelpersons uttalelse kan skape så mye negative reaksjoner fra Finnmarkssykehuset. Og hos enkelte på telefonen, i kommentarfeltet og på sosiale medier. Da det brukes så mye tid på å «poengtere» at det var en åpen dør. 

Det har vel aldri vært tvil hos meg, men heller det at du som pasient kan måtte «bli fanget» ved å sitte i en kø mens uværet herjer. 

Jeg tror ikke at hvis en som for eksempel skal ha gastroskopi, oppfølging av sin kreftsykdom eller kontroll av ortoped, ville fått helikopter/båt-hjelp i uværet for å nå sin time ved Finnmarkssykehuset/Hammerfest sykehus, der du kommunikasjonsjef Palm sier igjen at det var fly og båt i beredskap.

Det sier du for å trygge befolkningen, som sokner naturlig til lokalsykehuset vår, det er jo trygt og godt å vite. Hvorfor dette behovet for å måtte pynte på sannheten? At alle hadde en åpen dør? Det er vel akuttpasienten som blir prioritert? Resten får vel klare seg som best de kan. 

Jeg, kommunikasjon sjef Palm, er født og oppvokst i Finnmark. Og jeg vet at været kan skape problemer for både syke og friske mennesker. Jeg har kjørt kolonne privat, på jobb og som ledsager – og også med ambulanse med brøytebiler både foran og bak oss.

Jeg har kjørt min avdøde kreftsyke far til og fra lokalsykehuset. Der vi styrte som best imellom veistikkene. Der vår siste mulighet igjen var å kjøre rundt og komme ned Kløfta og til Alta den gangen. Heldigvis for oss den gangen ble det kun 45 minutter ventetid på Skaidi. Da været var løyet så mye at de kunne ha kolonnekjøring. 

Jeg har selv, med mistanke om alvorlig sykdom, ikke klart å komme meg over fjellet eller med Vargsundxpressen fra Alta. Da hadde jeg som pasient ikke en åpen dør hos mitt lokalsykehus. 

Da sa jeg at nå gir jeg opp, etter flere ganger, å ha forsøkt å og komme meg til lokalsykehuset. Dette etter en tid med faste og magetømming. Da sa jeg til damen på telefonen at da får jeg «dø» av en eventuell kreftsykdom. Så fortvilt var jeg den vinteren. Men først da fikk jeg en undersøkelsen i Alta.  

Jeg hadde ikke følt et behov da for å kunne høre at beredskapen var i varetatt. Det jeg hadde behov for var om jeg hadde en alvorlig sykdom eller ikke. 

Skjønner dere? Hvilke press og belastninger det er på pasientene,og måtte gå i det uvisse, og ikke kunne få en undersøkelse lokalt?

Du sier at dere styrker tilbudet i Alta. «Det er derfor vi nå flytter en stor del av aktiviteten i Hammerfest over til Alta».  Nå har dere fjernet skulderoperasjoner og til høsten ryker vel øre-, nese- og halsundersøkelse(r). For meg høres det ut som et dårligere tilbud?  Hvilke tilbud styrkes? 

Jeg er en pasient, bruker og pårørende som skriver mine spørsmål til deg og Finnmarkssykehuset, som du representerer. 

Igjen unnlater du å svare på mine spørsmål, der du hevder at dere har en  åpen dør. 
Og at dette handler kun om medias rolle.

Igjen spør jeg, og etterlyser et svar: Var det andre veifarende som sto i skredet? Og som ikke hadde åpen dør til sykehuset og ikke kunne møte til avtalt time?

Hva hadde skjedd om det ble flere akuttsituasjoner i løpet av de 17 timene de satt der i et skredutsatt område. Jeg forstår det slik at det var flere som satt natten igjennom i bilene sine, i tillegg til de to pasientene og ambulansearbeidere.

Hva om det skulle det oppstå en plutselig akuttsituasjon? Der de sitter alene uten å kunne gi beskjed. Hva da? 

Vet du hva jeg ønsker? Det er at alle de som blir forhindret av stengt vei gjennom sesongen 2023/2024 sender sin reisebeskrivelse om deres tanker, om åpen dør og værhistorier til kringkastingsrådet, slik at det kommer frem flere sider av samme sak.

Helge Mikkelsen

Helge Mikkelsen. Foto: Privat

 

Debatt
Kronstadposten oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.