Ekte kronsting med 13 spesialbiler

Oleif Simensen

Oleif Simensen med telefonen på øret, i kråa på gammelkontoret.


 

Oleif Simensen understreker at han er ekte kronsting, født
under bakken. Og som ekte kronsting har han 13 store
spesialbiler og 19 ansatte som har mer enn nok å gjøre. Årlig omsetter transportbedriften for 30 millioner kroner. 
Oleif Simensen flytter inn i nybygg på 1800 kvm. i juni.

Begynte i 1987

Oleif Simensen Transport AS ble etablert i 1987 med betongbiler og kjøring for Jaro. Det startet i det små. Etter hvert fikk Jaro behov for større transportkapasitet i forbindelse med utkjøring av betong og betongelementer. Oleif Simensen anskaffet nytt utstyr og har etter hvert utvidet på nye og for ikke så mange årene siden, ukjente områder. Nå er han sterkt inne på offshoresiden med containerfrakt til alle basene på Vestlandet, Stavanger, Sandnessjøen, Harstad og Hammerfest. Her kjører han for Bring Offshore. I tilegg kommer kjøringen av stål fra Mo i Rana til Tromsø og Alta, også et innarbeidet spesialområde. I grunnen kan vel utviklingen på Aronnes betegnes som et lite hverdagseventyr.

kontobygget

Nybygget med kontorer, verksted, vaskehall osv., tilsammen 1850 kvm. 


 

Nybygg på 1850 kvm.

Nå står et stort bygg på Aronneskjosen snart klart for innflytting. Bygningene som skal huse kontorer, utleiedel, verksted, vaskehall, garderober osv., dekker hele 1850 kvadratmeter grunnflate.

Kontordelen er reist i tre etasjer. Betongelementene er selvsagt levert av Jaro, og vi spør ikke hvem som har besørget frakten av betong til byggeplassen. Oleif ser bare litt lunt på oss når vi spør om prisen på herlighetene. I dag sitter det tre mann inne på et lite kontorkott. Når sommeren kommer er denne del av hverdagen totalt forandret.

Startet som 18 åring

Akkurat når vi besøker bedriften er 10 av 13 biler på veiene rundt om i landet. Under vårt opphold mottar transportkoordinator Jan Einar Opgård nok en ordre.

På spørsmål om logistikken kan by på problemer svarer Oleif at det med dagens kommunikasjoner går veldig bra. Verre var det før da telefonkioskene var den lettest tilgjengelige mobiltelefonen. Selv startet Oleif bak rattet straks han hadde rundet 18 år. Transporten ligger i blodet.

010_1

Mottar ny betongbil

– Jeg begynte med to gamle biler. Akkurat nå mottar vi en helt flunkende ny betongbil til over 3 millioner. Alle våre kjøretøy, trailerne og betongbilene, er selvsagt spesialtilpasset i forhold til behov.

Offshoredelen ble etablert i 2006. Til i dag har denne del av virksomheten gitt positive resultater. Det er sjeldent eller aldri oppdragene uteblir.

Opgård og Hhansen

Transportkoordinator Jan Einar Opgård, til venstre, og Ulf Tomas Hansen som har 26 år bak seg i bedriften.


 

Lys fremtid

– Vi har så pass mange ben å stå på at det vil være galt å bekymre seg for fremtiden. Betongkjøringen har gått på skinner, mens elementtransporten har dalt en del siste år. Men også her er faktisk fremtiden lys. Svært mange store prosjekter vil komme i gang de nærmeste år, og den usikkerhet som hersker i oljebransjen har til i dag ikke rammet vår del av offshorevirksomheten. Derfor kan vi om fire, fem måneder flytte inn i nybygget uten redsel for manglende oppdrag i den nære fremtid. Jeg tror at alle vi som jobber i firmaet i dag skal ha mer enn nok å stelle med også i årene som kommer.

442

Fra byggeperioden sist høst.

Kommentarer

kommentarer