Det virker som om intensjonen til dagens kvoteordning er å sikre rederne og norske- og utenlandske investorer trygghet for sine investeringer. Historien har vist at rederidrift og lykkejegere ikke er redningen for kystens framtid! Båter og fangstutstyr er bare redskaper for å høste ressursene! Det er et samspill mellom ressurser og befolkning som gjør det «liv laga» for kystbosetning! Det er kystbefolkningen, artenes bærekraft, kvalitet og skapning som skal ha fokus, når kvoter fordeles og størrelsen fastsettes! Dersom kvotene blir gitt til registrerte fiskere langs kysten, og til de som vil bosette seg der, vil det gi livsgrunnlag for etablering av livskraftige kystsamfunn. Kvotene vil være en garanti for inntjening som mulighet for nødvendige lån og investeringer. De nye kvoteeierne kan slå seg sammen om å skaffe seg båter og relevant utstyr for kunne fange de artene som de har fått kvoter på. Kvoteeierne kan eie og drifter båtene i lag. Det vil gi rasjonell drift, funksjonelle båtstørrelser med god standard og sikkerhet og ordnede arbeidsforhold på linje med bøndenes samdriftsformer. For å kompensere for utgiftene dagens kvoteeiere har hatt for å skaffe seg kvoter, kan det innføres en kvoteavgift på avkastningen på de nye kvotene. Kvalitetssikring er et ufravikelig krav som skal sikre merkevarebygging og tillit i markedet. Tidligere dumpet trålflåten arter og biomasse som ikke passet inn i produksjonen til trålernes oppdragsgivere. Eksempelvis ble tonnevis med uer og kveite dumpet fordi kveita var fredet og fordi ueren ikke passet inn i mottakerbedriftens produksjonskjede. Det er blitt mye bedre, men framtidig fiskeripolitikk må stimulere til god utnyttelse av all biologis masse, gjennom tilbud om mottak, og prissetting på bi-produkter, og forskning på mulighetene til å utnytte disse. Mange tidligere kvoteeiere hadde skaffet seg så store kvoter at de prioriterte bort de minst lønnsomme delene av kvoteressursene. Artstørrelsen påvirket forholdet mellom rundfiskvekt og produktvekt, og da var det mulig for fiskerne å velge den fisken som ga størst produktvekt i forhold til kvotevekt/rundfiskvekt. Det var ikke mulig å kontrollere hva som ble dumpet. Det er fortsatt behov for endringer av holdningene til kvalitet og ressursutnyttelse. Flåtestruktur For å imøtekomme havressurslovens intensjoner må ressursene høste på en miljøbevarende, selektiv, effektiv og drivstofføkonomisk forsvarlig måte. Det krever fornuft og oppfinnsomhet og at man benytter teknologi som bidrar til effektivitet. Båtstørrelsen skal ikke bestemmes av kvoter, men ut fra driftsøkonomi, sikkerhet, fiskernes komfort, og behovene for kjøl og frys for å sikre optimal kvalitet.
Illustrasjonsfoto. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Innspill til fiskeripolitikk:
–⁠ Det er et samspill mellom ressurser og befolkning som gjør det «liv laga» for kystbosetning!
– Dagens kvote - ordning dekker til en viss grad havressurslovens intensjon om artenes og næringskjedenes bærekraft, men ikke lovens intensjon om å sikre livsvilkår, bolyst, og et trygt næringsgrunnlag, som gir livsgrunnlag for liv og etablering langs kysten vår, skriver Bjørn S. Odden.